Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. 

Przedstawiciele ŚKS na morelowym szlaku w Austrii

Kilku przedstawicieli szlaku kulinarnego Świętokrzyska Kuźnia Smaków znalazło się wśród uczestników wyjazdu studyjnego pn. „Innowacje w dywersyfikacji dochodów w działalności rolniczej i pozarolniczej na przykładzie Austrii i Niemiec” w ramach operacji Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich, KSOW 2018-2019, realizowanej przez ŚODR Modliszewicach od 8 do 12 lipca br.

Na trasie wyjazdu szczególnie interesujący okazał się szlak morelowy w regionie Wachau w Austrii i region Frankonia w Bawarii z marką „Regionalbuffet”. To „morela z Wachau” posiadająca unijne oznaczenie Chroniona Nazwa Pochodzenia czyni ten malowniczy region w dolinie Dunaju, od wiosny aż do jesieni atrakcją turystyczną. To tu, ponad 200 sadowników moreli zrzeszonych w stowarzyszeniu „Wachau Apricot Association”, ma prawo do stosowania oznaczenia unijnego i znaku „Oryginalna morela Wachauer” na produktach z tej moreli. Stowarzyszenie stoi na straży gwaranta pochodzenia, autentyczności oraz niepowtarzalnego aromatu i smaku owoców pochodzących ze starych odmian „Klosterneuburg Marille” przyczyniając się do upowszechnia dziedzictwa kulturowego Wachau. Umiejętność kreowania marki „moreli z Wachau” jako atrakcji turystycznej przynoszącej popularność i dochód regionowi, to efekt dobrego marketingu wizerunkowego i umiejętności współpracy wszystkich widzących w moreli dobry biznes. Już sam czas kwitnienia moreli, będący niezwykłym i widowiskowym zjawiskiem, przyciąga tu turystów z całego świata, co ciekawe, można również śledzić na żywo początek i przebieg kwitnienia drzew morelowych na specjalnej stronie www.marillenbluete.at, gdzie kilka kamer internetowych rejestruje ten proces. Równie widowiskowe są ręczne zbiory moreli, na które sadownicy chętnie zapraszają turystów czynić z tego doskonałą okazję do reklamy i sprzedaży własnych owoców. Również festyny morelowe organizowane przez lokalne władze i stowarzyszenia rolników w miasteczkach wzdłuż doliny Dunaju są kolejną okazją do ściągnięcia tu rzeszy turystów. Dla nas okazją do posmakowania reklamowanych osobliwości kulinarnych z Wachau była wizyta w gospodarstwie Wachau Apricot na szlaku morelowym, prowadzącym zajazd i przetwórnię, w której przetwarza się morelę na soki, dżemy, wina i destylaty, które to sprzedawane są bezpośrednio we własnym sklepie oraz drogą wysyłkową.

Kolejnym, ale już niemieckim przykładem na współpracę producentów i promocję regionu w interesie ochrony i promocji produktów lokalnych była wizyta w regionie Frankonia na Bawarii i spotkanie z przedstawicielką zrzeszenia rolników, restauratorów, firm rzemieślniczych i przetwórczych funkcjonujących pod marką „Regionalbuffet”. Marka skupia 33 producentów i 24 restauracje. Ich celem jest wspieranie się i ochrona regionalnej kuchni frankońskiej. Podmioty skupione wokół marki płacą za certyfikację i korzystanie ze znaku. W swoich restauracjach muszą oferować kuchnię regionalną i wykorzystywać produkty lokalne od członków zrzeszenia. Każda potrawa regionalna oparta na produktach lokalnych w karcie menu jest oznaczona logo marki „Regionalbuffet". Również rolnicy w swoich sklepach przy gospodarstwach będący członkami zrzeszenia muszą oferować produkty i przetwory ze znakiem lokalnej marki, której zasięg terytorialny sięga w promieniu 50 km. Zrzeszenie organizuje również liczne wydarzenia i festyny promujące "Regionalbuffet". Jak marka funkcjonuje, mogliśmy przekonać się w jednej z restauracji Albrecht-Achilles w małym miasteczku Spalt, jedząc obiad z karty kuchni frankońskiej a także będąc w gospodarstwie Schnell’s Kurbiskerne, Ringstrase uprawiającym i przetwarzającym dynie na olej i w gospodarstwie z hodowlą krów mlecznych Rose Kuh – Am Pfannenfeld, gdzie sprzedaje się świeże mleko z mlekomatów i wytwarza tradycyjne lody z własnego surowca oraz prowadzi sprzedaż produktów od lokalnych producentów w formie samoobsługowych automatów ustawionych na terenie posesji przy lokalnej drodze. Wizyta na morelowym szlaku czy w obiektach skupionych wokół marki „Regionalbuffet” była okazją do wymiany doświadczeń, poznania ciekawych ludzi, ich zaangażowania wokół idei, która ich łączy dla dobra lokalnego i rozwoju gospodarczego regionu.

Teresa Wąsik

Tag:

GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE NASZĄ PRZYSZŁOŚCIĄ

Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego

Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach

 

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO
PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ