Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. 

Uczestnicy projektu Świętokrzyska Kuźnia Smaków z wizytą w Małopolsce

Uczestnicy projektu Świętokrzyska Kuźnia Smaków z wizytą w Małopolsce


Właściciele gospodarstw agroturystycznych, prowadzący restauracje oraz osoby, które planują rozpocząć taką działalność z powiatów: sandomierskiego, opatowskiego, ostrowieckiego i kieleckiego przebywali z wizytą w Małopolsce. W ramach dwóch trzydniowych wyjazdów seminaryjnych pn. „Żywienie w oparciu o kuchnię regionalną i produkt lokalny” grupa 80 uczestników odwiedziła obiekty gastronomiczne i agroturystyczne oraz lokalnych producentów cieszących się renomą i uznaniem nie tylko na rynku lokalnym Małopolski.



Podczas seminarium wyjazdowego uczestnicy projektu odwiedzili miejsca, które w ostatnich latach zbudowały swoją tożsamość właśnie produktów i kuchni regionalnej oraz odniosły sukces. Niektóre z tych obiektów znajdowały się w atrakcyjnych miejscach turystycznych jak np. Szczawnica, inne w zupełnie odosobnionych, jak agroturystyka „Pod Gorcem”, czy wydawać by się mogło, zwyczajna karczma przy zakopiance „Krakowiacy i Górale”. Niektóre obiekty działają od dawna – „Pod Smrekami”, a niektóre dopiero co pojawiły się na kulinarnej mapie Polski – niedawno otwarte Miasteczko Galicyjskie w Nowym Sączu i tamtejsza „Karczma u Sułków”. Dzięki wyjazdowi mogliśmy zobaczyć również jak szybko potrafią przynieść pożądane efekty konsekwentnie zaplanowane pomysły związane z lokalnym i tradycyjnym produktem na przykładzie obiektów gastronomicznych w Uzdrowisku Szczawnica – Cafe Helenka, Villa Marta oraz Dworek Gościnny.

Wszystkie wybrane do odwiedzenia obiekty, jak podkreślał obsługujący wyjazdy dr Jacek Szklarek reprezentujący firmę Tosca Sp. z o.o. i prezes Slow Food Polska, są autentyczne, bo faktyczne używają produktów o wyjątkowych walorach smakowych i bezpośredniej więzi z lokalnym terytorium. To, jak podkreślał J. Szklarek – to klucz do osiągnięcia sukcesu na tym polu, bowiem czas i klienci szybko weryfikują, co jest autentyczne, a co tylko imitacją i słowną deklaracją, za którą nic nie stoi. Przed tym z całą stanowczością przestrzegł nas podczas wyjazdu prowadzący. Ta autentyczność dała się odczuć podczas bezpośrednich spotkań z samymi producentami takich lokalnych produktów, jak oscypek, bryndza czy bundz z Bacówki pana Wojtka Komperdy, soki tłoczone naturalnie i destylaty owocowe Krzyśka Maurera spod Łącka, czy lody od pani Marysi w Krościenku. Jest to o tyle istotne, że wprowadzając lokalne produkty do gastronomii, właściciele takich obiektów, czy też szefowie kuchni, powinni poznać techniki ich wytwarzani, jak również cały ich aspekt etnograficzny i kulturowy, co podkreślał i starał się przedstawić J. Szklarek podczas wizyty w Skansenie Nowosądeckim oraz w Miasteczku Galicyjskim. Uzupełnieniem tych bezpośrednich kontaktów z produktem i kuchnią regionalną Małopolski był wykład pt. „Budowy markowego produktu turystycznego oraz mechanizmy jej skutecznej reklamy” przygotowany przez Piotra Chruścickiego, wieloletniego znawcy kuchni regionalnej w Małopolsce, jej zaangażowanego promotora i organizatora takich inicjatyw jak „Czas dobrego sera”, czy „Gęsina na św. Marcina”.

Mamy nadzieję, że każdy z uczestników wyjazdu znalazł dla siebie jak najwięcej inspiracji, a w oparciu o odwiedzane obiekty i spotkania z autentycznymi producentami i osobami oddanymi takiej idei, mógł pobudzić własną wyobraźnię tak, by po powrocie do własnych domów i obiektów wprowadzić pożądane zmiany, które silniej zwiążą ich obiekty ze świętokrzyskim produktem lokalnym i kuchnią regionalną. Taki bowiem był cel organizacji szkoleń i seminariów wyjazdowych z zakresu żywienia w oparciu o świętokrzyską kuchnię regionalną i produkt lokalny w ramach projektu Świętokrzyska Kuźnia Smaków.

Teresa Wąsik
Koordynator projektu


Do pobrania: Fotoreportaż z wyjazdów seminaryjnych 2014

Tag:


„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”

Aktualizacja strony internetowej www.swietokrzyskakuzniasmakow.pl zrealizowana w ramach operacji
"Wsparcie rozwoju szlaku kulinarnego Świętokrzyska Kuźnia Smaków, jako narzędzia budowania marki lokalnych produktów żywnościowych wysokiej jakości" realizowanej przez Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach.
Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej
„Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE NASZĄ PRZYSZŁOŚCIĄ

Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego

Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO
PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ